Faskia tarkoittaa suomennettuna peitinkalvoa. Karkeasti jaoteltuna voidaan ajatella, että kalvorakennetta on kolmenlaista;

• pinnallista
  • syvää ja
  • viskeraalista eli sisäelimiä ympäröivää kalvorakennetta

Kaikkia näitä edellä mainittuja käsitellään eri tekniikoilla ja lähestymistapa on vähän erilainen. Kalvorakenne on kuin hämähäkinverkko aamukasteessa sisältäen hyaluronihappoa ja vettä. Se on jatkumoa kehon eri osien välillä, hyvin hermotettua ja mukana vahvasti kehon ja liikkeen hallinnassa.

Häriintyessään, joko liiallisen toistorasituksen takia tai liian vähäisen liikkeen takia, esim. kiputilanteessa, rakenne voi aiheuttaa monenlaisia ja yllättäviä, jopa selittämättömiä oireita. Hoidossa kartoitetaan liiketesteillä kipua aiheuttava liike tai ongelma, jonka jälkeen palpoidaan tarkkoja fascia alueita ja manuaalisesti käsittelemällä palautetaan liike normaaliksi ja kipu lieventyy.

Lihaskalvokäsittelyä voidaan käyttää mihin tahansa tuki-ja liikuntaelimistön ongelmaan. Menetelmää on aloittanut kehittämään italialainen Luigi Stecco jo 40 vuotta sitten. Hänen molemmat lapsensa Carla Stecco ja Antonio Stecco ovat lääkäreitä ja jatkaneet isänsä hyvin alkanutta tutkimustyötä. Minulla on ollut onni olla mukana kolmeen otteeseen Italiassa näiden taitajien opissa. Suomessa meitä opettaa asian tiimoilta erittäin ammattitaitoinen fysioterapeutti Tiina Lahtinen-Suopanki.

Fasciamanipulaatiota käytetään erilaisten tuki-ja liikuntaelinvaivojen hoidossa laajalti koko kehon alueella, leikkausten jälkitiloissa ja pitkittyneissä vaivoissa, myös pinnallisten kudosten hoidossa kuten turvotukset ja rasvakudoksen ongelmat. Sisäelinten toimintahäiriöihin voidaan vaikuttaa fascioiden kautta, silloin kun kyseessä ei ole sairaus tai oireen syy on tuntematon. Oireena saattaa olla esimerkiksi närästys, vatsavaivat; ripuli, ummetus, virtsaamisvaivat, vaikeudet nielemisessä tai äänen tuotossa, toistuvat tulehdukset, hankaluudet lämmönsäätelyssä.